Blog

هوش استراتژیک چی میتونه باشه؟

برای اینکه در زندگی امون چه در کسب و کار چه غیر کسب و کار موفق باشیم نیاز به تصمیم های درست و خلاقانه هستیم .ولی وقتی ما از هوش استراتژی صحبت می کنیم منظورمون (استراتژی های کسب و کار هست).
گاهی اوقات این کلمه استرتژیک بقدری در زندگی روزمره امون استفاده می کنیم که فکر می کنیم یه کلمه لاکچری است .
ولی همینقدر بدانیم که استراتژیک وقتی پسوند یک کلمه ای قرار می گیرد یعنی هر چیزی که تاثیر اساسی بر نتایج کلیدی عملکرد می گذارد
حالا شاید بپرسیم که این نتایج کلیدی عملکرد چی هست ؟؟ باید گفت این نتایجی هست که در هر فرد ،یا سازمان و یا در هرکشوری می تواند باشد
مثلا نتایج یک سازمان می تواند سودآوری باشد ،رسیدن به ماموریت اش باشد و این در کشورداری می تواند ایجاد امنیت و… باشد
پس بالطبع این سوال پیش می آید که آیا این هوش با هوش ذهنی یکی است؟ قطعا جواب منفی است چرا که این هوش یک مهارت ذهنی است که اولا باید دانش و ئتوری این علم را یادگرفت سپس به مهارت ذهنی رسید

قانون اول : تمرکز پویا در هوش استراتژی
• یک فرد یا سازمان می بایستی منابع خود را برروی اهداف استراتژیک متمرکز کند.این تمرکز می بایستی تا اطلاع ثانوی باقی بماند.
• یا تا تحقق اهداف
• یا تا تغییر اهداف
• این تمرکز تمامی انرژی سازمان و افراد را متوجه تحقق اهداف استراتژیک خواهد کرد
• تمرکز در اهداف
• تمرکز بدون پویایی:تصلب
• پویایی بدون تمرکز:پراکنده کاری(تلون/حزب باد)
خیلی از ادمای بزرگ با یک دست ده هندوانه برنداشتن بلکه تمرکز بر یک حوزه که بعدا یا توسعه دادن و اگر اتفاقی نیفتد حذف کردند.تا حتی سخنی داریم که اگر همه چیز مهم هست هیچ مهم نیست
پس از یادگیری این قانون در پایان به این سوالات باید پاسخ بدهیم :
ذهن خود را با پرسیدن این سوالات ورزش دهید:
 آخرین باری که از ساطور استفاده کردم کی بوده است؟
 اگر فرصت داشتم فقط یک موضوع را پیگیری کنم…؟
 کدام کارها/ حوزه ها فعلا جزو فهرست قرمز است.
 آخرین تصمیم دردناکی که گرفتم کی بود؟
 آیا بیست درصد را پیدا کرده ام؟
 آیا به حجم/جرم بحرانی رسیده ام؟

قانون دوم : در جستجوی پرسش ها و پاسخ های نایافته و ناگفته باشیم
دومین قانون در کسب و کار و یا در شروع کسب و کار سعی کن رقابت نکنی!!!!
مگه میشه رقابت نکنیم؟ بله سعی کن متفاوت باشی و با فعلی ها رقابت نکنی .چطور؟
چگونه فعالیت کنیم اما رقابت نکنیم؟ در این چهار حوزه متفاوت باش
• بازارهای کنار گذاشته شده (کنکور در مناطق محروم)
• مشتریان فراموش شده (زنان و باشگاه ورزشی)
• نیازهای مطرح نشده (موبایل)
• محصولات ارایه نشده (دستمال کاغذی)

برای دوری از تقابل، تقلید، رقابت، خون ریزی قیمتی یا کیفیتی چه می توان کرد؟
یا به پرسش هایی که تا کنون مطرح نشده اند پاسخ دهیم
پرسش های نگفته یعنی «نیازهای پنهان» و نیاز پنهان، گنج پر ارزش یک استراتژیست است.
همیشه این جمله را با خودتون تکرار کنید(چرا ،و چرا که نه )
در زبان آدمی واژه هایی وجود دارد که از قدرت تخریب کنندگی ویژه ای برخوردارند.
اگرچه بسیاری از انسان ها از اهمیت آنها آگاه نیستند، اما همین واژه ها، می توانند زمینه ساز تحول در کسب و کار و زندگی شوند.
یکی از این واژه ها، کلمه چرا است.
چرا، کلمه ای است که قادر است به راحتی دیوار پیش دانسته ها و پیش فرض های آدمی را بشکند
عادت کنید که زیاد از این دو سوال استفاده کنید!
چرا نمی توان در یک هتل فقط چند ساعت ماند و به همان اندازه پرداخت؟
چرا مدرسه ها تابستان تعطیل است؟
چرا برای خرید از یک سوپرمارکت باید در صف صندوق معطل شد؟
چرا رستوران ها فقط زمان ناهار و شام باز هستند و در صبح فروشی ندارند؟
چرا از انرژی گرمایی لامپ ها استفاده نمی شود؟

در پایان این قانون همیشه این سوالات را از خود داشته باشیم :
ذهن خود را با پرسیدن این سوالات ورزش دهید:
۱-تنبل ها چه چیزی از خدا می خواهند؟
۲-چگونه می توانم فعالیت کنیم اما رقابت نکنیم؟
۳-چه نیازیی وجوددارد که هنوز پاسخ مناسبی برای آن پیدا نشده
۴-چرا و چرا که نه؟؟
۵-آیا کسانی هستند که نه من به آنها فکرکردم نه آنها به من
۶-چه جور می توانم غیرمشتریان را به مشتری تبدیل کنم

این قوانین با مثال ها و توضیحات در آخرین کارگاه هوش استراتژی بیان می گردد
جهت اطلاع به آخرین کارگاه های مراجعه گردد
منتظر قوانین هوش استراتژیک باشید

نظر بدهید